Samenwerking Dopper en Patronaat beloond met Green Key

Op 26 januari 2016 heeft Patronaat een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen. Dit internationale duurzaamheidskeurmerk dankt het Haarlemse poppodium onder meer aan een unieke samenwerking met waterflesjesbedrijf Dopper, die het mogelijk heeft gemaakt om plastic bronwaterflesjes in de ban te doen en gratis kraanwater uit te delen, zowel voor- als achter de schermen.

Gratis kraanwater

Vanaf 1 november 2015 verkoopt Patronaat geen mineraalwater meer, maar deelt het gratis kraanwater uit. Jaarlijks gingen er tussen de 12.000 en de 15.000 waterflesjes doorheen voor artiesten en crew die uiteindelijk allemaal in de prullenbak belandden. De frustratie hierover deelde het poppodium met Dopper, een Social Enterprise die al jarenlang strijdt tegen het grootschalig gebruik van wegwerpflesjes. Beiden gesitueerd in Haarlem, hebben Patronaat en Dopper elkaar snel gevonden. Dankzij de unieke samenwerking zijn alle single-use waterflesjes vervangen door herbruikbare bekers. Bezoekers mogen bovendien hun lege Dopper mee naar binnen nemen en deze oneindig vullen met kraanwater. Er kunnen tevens exclusieve Doppers met Patronaat-logo worden gekocht aan de bar en bij de garderobe. De artiesten die in Patronaat optreden zullen zich ook niet meer wagen aan wegwerpflesjes. Zowel in de kleedkamers als op het podium worden ze tegenwoordig in de watten gelegd met vijfsterren water: kraanwater!

Green Key

Green Key biedt houvast aan de duurzame ondernemer en zekerheid aan de bewuste consument. Met een internationaal duurzaamheidskeurmerk laat het zien hoe milieuvriendelijk bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt zijn. Het certificaat kent in Nederland drie niveaus: brons, zilver en goud. Hoe meer milieumaatregelen een bedrijf heeft ingevoerd, hoe hoger het ‘milieuvriendelijke’ niveau. Patronaat heeft een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen.

Dopper streeft naar een wereld leven waar mensen zich bewust zijn van het milieu, waar we actief de hoeveelheid single-use plastic afval verkleinen en waar iedereen, dichtbij huis en ver weg, toegang heeft tot veilig drinkwater. Het vele gebruik van petflessen wereldwijd veroorzaakt een enorme afvalstroom in de oceanen, de zogenoemde ‘plastic soep’. Met de herbruikbare design waterflessen van hoogwaardig kunststof en staal, draagt Dopper bij aan de vermindering van deze milieuproblematiek. Daarnaast stimuleert Dopper het gebruik van kraanwater als goedkoop en minder milieubelastend alternatief voor mineraalwater. www.dopper.com

-Einde persbericht-