Dopper en Unrobe supporten schone oceanen met 100% duurzame kleding

Een zero shit fashion statement

Amsterdam, donderdag 26 juli – Het milieubewuste waterflessen bedrijf Dopper en het duurzame kledingmerk Unrobe onthullen vandaag drie limited edition kledingstukken. De boodschap? Dat duurzaamheid het geitenwollensokken-imago lang en breed is ontstegen en dat jij je hard maakt voor schone oceanen. Twee t-shirts, één sweater, zero shit: gemaakt van organisch katoen, verantwoord geproduceerd en de meest fashionable manier om plasticvrije oceanen te supporten. Kleding die niet alleen fashionable is, maar ook een statement maakt.

Niet voor niets speelt de kenmerkende Dopper-golf de hoofdrol in het design.

De textielindustrie is een ‘big polluter’: 10% van de CO2-uitstoot komt uit deze hoek en voor de kledingconsumptie van één huishouden is er zoveel water nodig dat je hier 1000 keer je badkuip mee vol kan laten lopen*. Bovendien komen er na iedere gemiddelde wasbeurt ongeveer 20 miljoen microplastic-deeltjes in het milieu terecht.** En dat terwijl het veel duurzamer kan. Zonder dat je in een jute zak hoeft te lopen of de hoofdprijs betaalt. Dopper zocht de samenwerking op met Unrobe – een kledingmerk met een missie – om duurzaamheid en fashion samen te brengen en de sustainable lifestyle letterlijk uit te kunnen dragen. Ieder vanuit de eigen missie. Maar samen sterker.

‘‘De shirts lijken op het eerste gezicht gewone kledingstukken, maar het design zit vol met kleine conversation starters. De golf op de voorkant, een uitnodigende vraag op de rug, zelfs de QR-code op het waslabel geeft je meer dan genoeg gespreksstof!,’’ aldus Lenny Houwaart, International Marketing Manager bij Dopper. ‘’Wij zien deze limited samenwerking als een ‘product uitstapje’ om elkaars missie tijdelijk te versterken. Hét Dopper product is en blijft een duurzame waterfles waarmee we onze missie volledig uit kunnen dragen.’’

Undressing the fashion industry

Als je met kledingstukken de sustainable lifestyle wil promoten, dan heb je een merk nodig dat het geitenwollensokken-imago van duurzame kleding doorbreekt. En dat is precies wat Unrobe doet. Unrobe volgt de laatste trends, maar stopt ze wel in een duurzaam jasje. Goede werkomstandigheden, geen chemicaliën, geen pesticiden en zo min mogelijk waterverspilling. Maar dan wel betaalbaar én fashionable. Als een gevestigd merk als Dopper jou uitkiest om een samenwerking aan te gaan, dan kan je alleen maar trots zijn’, aldus Daan Ubachs, één van de oprichters van Unrobe. Dressing people by undressing the industry’. Dat is de missie van het nieuwe sustainable kledingmerk. ‘We vinden het steeds belangrijker waar ons voedsel vandaan komt, maar over de herkomst van kleding is veel onduidelijkheid,’ zeggen Koen Warmerdam en Daan Ubachs.

Jouw bijdrage

Of je nu meedoet aan een beach cleanup of dat je thuis op de bank zit, met de kenmerkende golf op je sustainable shirt, iedereen ziet dat je je inzet voor plasticvrije oceanen. Niet alleen door het shirt te dragen, maar ook door het in eerste instantie te kopen: Dopper doneert 5% van de netto-omzet aan de Dopper Foundation. Daardoor draagt jouw shirt – net als iedere Dopper – bij aan schoon drinkwater-projecten in Nepal en initiatieven over de hele wereld die plastic vervuiling tegengaan.

De shirts en sweaters zijn binnenkort online te bestellen. Op = op.

* Dutch Sustainable Fashion Week

** Research by the Plastic Soup Foundation, MERMAIDS EU Life+, Report on localization and estimation of laundry microplastics sources and on micro and nanoplastics present in washing wastewater effluents (A1), 2016

—————————————————————————————————————————————

Bij Dopper zijn ze wild van water. Schoon water, in iedere oceaan. Uit elke kraan.

Ieder jaar verdwijnt er zo’n 8 miljoen ton plastic afval in onze oceanen. Dat is even zwaar als 100 Titanics.

Of 2,5 miljoen auto’s. Ze vinden het tijd om dit tij te keren.

Daarom maakt Dopper herbruikbare waterflessen. Iedere fles die over de toonbank gaat, dringt plastic vervuiling terug en steunt projecten die ervoor zorgen dat mensen die het het meest nodig hebben, worden voorzien van schoon drinkwater. Dus zie je iemand met een Dopper? Geef ze een knipoog of een high five.

Ze redden de wereld, slok voor slok.

Drink tap water. Save the planet. Smile at strangers.

Hier vind je meer informatie over Dopper en de missie.

Over Unrobe

Unrobe wil de mode-industrie transparanter maken en duurzaam produceren voor een eerlijke prijs. De ontwerpen worden in Portugal en Italië gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden en van uitsluitend duurzame stoffen als organisch katoen. Het merk is volledig transparant. Ieder item heeft een QR-code die de klant informatie geeft over de fabriek en de makers. Zo zie je precies waar en door wie het product gemaakt is. Ze hebben niks te verbergen. Daarnaast kleedt het merk ook de prijs uit. Ze laten de kostprijs én marges zien per artikel. Door het direct to consumer model te hanteren is het merk gemiddeld 50% goedkoper dan traditionele merken, zonder in te leveren op kwaliteit. Maar het merk wilt een stap verder gaan. Op de website komt een tijdlijn met daarop het hele traject dat de items afleggen. Naast online en pop-up stores breidt het distributiekanaal uit met hun eerste flagship store op de Haarlemmerdijk 41, te Amsterdam.

Opening in September 2018.