Dopper één van de best scorende Nederlandse ‘B Corps’

Haarlem, 20 augustus 2014 – Dopper is officieel gecertificeerd als ‘B Corp’ (Benefit Corporation) en behoort nu tot de mondiale beweging van wereldverbeteraars. Het bedrijf staat op de tweede plaats in de Nederlandse lijst van B-Corps met een score van 109 punten. Het certificaat gaat naar bedrijven met sociale en ecologische impact, die verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn én bijdragen aan de economie van de toekomst. Dopper is het vijfde Nederlandse bedrijf dat is toegevoegd aan de lijst. Wereldwijd zijn er duizend B Corps verdeeld over dertig landen.

B Corp is een Amerikaanse organisatie die sinds 2006 werkt aan het opbouwen van een internationaal netwerk van bedrijven die zich inzetten voor duurzame projecten. Het bedrijf certificeert ondernemingen volgens een online impact assessment en lobbyt in de Verenigde Staten zodat bedrijven zich officieel als Benefit Corporation kunnen registreren.

Een betere wereld centraal

Merijn Everaarts, oprichter en CEO van Dopper: “Dopper is een commercieel bedrijf met een sociale doelstelling: het reduceren van plastic afval. Wij verkopen een product, maar winst staat niet centraal.Een betere wereld wel. Het certificaat geeft Dopper een nog duidelijker internationaal profiel als social enterprise, daar zijn we heel gelukkig mee omdat we ook een goed en concreet voorbeeld kunnen zijn voor andere ondernemers en hen kunnen inspireren om ook impact te maken. Ik geloof dat ondernemen met als doel er rijk van worden niet meer in onze huidige wereld past. De wereldwijde uitdagingen als het gaat om klimaat en duurzaamheid zijn zo groot, dat de focus bij bedrijven echt ergens anders moet komen liggen. Zij ‘voeden’ de consument met producten en diensten. Ik ben ervan overtuigd dat we verschil kunnen maken door allemaal bij te dragen aan een betere wereld, daar wordt iedereen uiteindelijk gelukkiger van. Daar geloof ik echt in.”

Impact op maatschappij

Om B Corp-gecertificeerd te worden, vindt er eerst een uitgebreide persoonlijke intake plaats en moet een bedrijf een ‘online impact assessment’ invullen dat uit een aantal categorieën bestaat: Governance, Workers, Community en Environment. Daarnaast moeten zij generieke vragen invullen, zoals de locatie en sector van het bedrijf en hoeveel werknemers het bedrijf telt. Minstens tachtig van de tweehonderd punten zijn nodig om B Corp-gecertificeerd te worden. Dopper heeft in totaal 109 punten ontvangen. Het bedrijf scoort vooral hoog in de categorie ‘Community’, die de impact van bedrijven op de maatschappij meet. De categorie zoomt in op in hoeverre een bedrijf of product is ontworpen om de maatschappij te verbeteren, door bijvoorbeeld toegang te verlenen tot basis voorzieningen, gezondheidszorg en onderwijs. De andere Nederlandse B Corp bedrijven Pymwymic, Tony’s Chocolonely, dutch en DoubleDividend scoren in totaal 114, 96, 81 en 106 punten.

Over Dopper en de Dopper Foundation

Dopper wil in een wereld leven waar mensen zich bewust zijn van het milieu, waar we actief de hoeveelheid single-use plastic afval verkleinen en waar iedereen, dicht bij huis en ver weg, toegang heeft tot veilig drinkwater. Het vele gebruik van petflessen wereldwijd veroorzaakt een enorme afvalstroom in de oceanen, de zogenaamde ‘plastic soep’. Met de herbruikbare design waterflessen van hoogwaardig kunststof en staal, draagt Dopper bij aan de vermindering van deze milieuproblematiek. Daarnaast stimuleert Dopper het gebruik van kraanwater als goedkoop en minder milieubelastend alternatief voor mineraalwater. In drie jaar tijd is de Dopper uitgegroeid tot een product dat niet meer weg te denken is uit het Nederlands straatbeeld inspireert mensen wereldwijd om plastic te reduceren Het initiatief met Haarlem als thuisbasis timmert internationaal flink aan de weg. Omdat de dorst om te blijven vernieuwen bij het Dopper team nog lang niet is gelest, is de Dopper Steel gelanceerd. De Dopper Original wordt geproduceerd in Nederland, de Dopper Steel in Oost-China waarbij goede arbeidsomstandigheden en duurzame productie veel aandacht krijgen. Dopper heeft de ambitie om in 2016 acht ambassades wereldwijd te hebben van waaruit bewustwordingscampagnes plaatsvinden en de Dopper waterflessen worden verkocht.

De stichting Dopper Foundation bestaat sinds 2013 en – gefinancierd door 5 % van de netto verkoopomzet van Dopper, sponsoring en donaties – financiert water- en sanitatieprojecten wereldwijd, onder meer in Nepal in samenwerking met Simavi. Tevens ontwikkelt de Foundation via haar Dopper Water & Waste Academy educatieve programma’s in landen waar kraanwater al een gemeenschappelijk goed is.