Dopper wave pledgers brand movie

van
de
Nederlanders
nauwelijks
bewust
van
plastic
vervuiling

June 8, 2020

Op World Oceans Day lanceert Dopper een internationale movement om de oceanen te redden van plastic wegwerpflessen

Haarlem, maandag 8 juni – Vier op de tien Nederlanders is zich niet of nauwelijks bewust van de problematiek rondom plastic vervuiling. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek uitgevoerd in opdracht van Dopper onder consumenten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.* Hiermee scoren Nederlanders op het gebied van bewustzijn van plastic vervuiling lager dan onze Ooster- en Zuiderburen. Zorgwekkend als je bedenkt dat er elke minuut een vrachtwagenlading met wegwerpplastic in de oceaan belandt**.

Daarom lanceert Dopper vandaag op World Oceans Day: de Dopper Wave. Dit is een internationale movement waarbij Dopper organisaties en individuen uitnodigt om gezamenlijk géén plastic wegwerpwaterflessen meer te gebruiken. Een kleine aanpassing in onze dagelijkse routine met een grote impact tot gevolg: schonere oceanen. De inmiddels meer dan 300 partners, waaronder bol.com, Ace & Tate, Tony’s Chocolonely, het Wereld Natuur Fonds, Just Eat Takeaway.com en Thomas Acda, roepen op om je aan te sluiten bij de Dopper Wave. Dit is een logische stap voor Dopper dat zich al meer dan 10 jaar hard maakt voor bewustwordings- en educatieprojecten rondom het terugdringen van wegwerpplastic.

Golf aan impact

De Dopper Wave is een movement van individuen en organisaties uit verschillende branches en landen die het gezamenlijke statement maken om:

Géén wegwerpwaterflessen meer te gebruiken

Kraanwater te drinken waar en wanneer dat kan

Altijd een herbruikbare waterfles mee te nemen

Anderen te inspireren om zich ook aan te sluiten bij de Dopper Wave

“Wij willen mensen inspireren om kleine aanpassingen te doen in hun dagelijks leven die een grote impact tot gevolg hebben: schonere oceanen”, aldus Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper. Maar deze aanpassingen zijn voor veel mensen nog niet vanzelfsprekend: de helft van de Nederlanders zegt plastic wegwerpwaterflesjes te gebruiken, blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek. Tijd voor actie dus!

Trotse partners

Met de lancering van de Dopper Wave vraagt Dopper samen met partners als bol.com, Ace & Tate, het Wereld Natuur Fonds, Tony’s Chocolonely, Just Eat Takeaway.com en Thomas Acda, aandacht voor de problematiek rondom plastic vervuiling door wegwerpwaterflessen.

"De wil om te verbeteren zit in de natuur van bol.com. Als grootste online retailplatform van de Benelux staan we middenin de samenleving en daar willen we een positieve bijdrage aan leveren. Van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het verduurzamen van ons eigen kantoor. Daarom gebruiken we geen PET-flessen meer en ondersteunen we de Dopper Wave.”
- Huub Vermeulen, CEO bol.com

"Bij Ace & Tate werken we proactief aan het verminderen van onze ecologische voetafdruk, met als doel het stimuleren van positieve verandering in de brillenindustrie en daarbuiten. We zijn erg blij dat we deze verklaring kunnen ondertekenen en samen met gelijkgestemde organisaties plasticvervuiling kunnen bestrijden.”
- Mark de Lange, Founder & CEO Ace & Tate

“We kennen allemaal de vreselijke beelden van miljoenen zeeschildpadden en andere dieren die jaarlijks in plastic verstrikt raken. Ook wordt steeds meer bekend over de gevolgen voor de mens. Het is echt de hoogste tijd om actie te ondernemen. Hergebruik van plastic is een van de meest effectieve manieren om de plastic soep te stoppen. WWF roept bedrijven, organisaties en consumenten op om zich massaal aan te sluiten bij de Dopper Wave.”
- Vincent Kneefel, Oceanenexpert WWF

“Tony’s Chocolonely is een impactmaker die zich voornamelijk inzet op het vlak van sociale gelijkheid. Tegelijkertijd houden we ons erg bezig met een beter klimaat en milieu, en zijn we bij Tony's ervan overtuigd dat alle kleine beetjes tellen. Iedereen kan meedoen om een impact te maken in de wereld. Daarom hebben alle Tony's allemaal een eigen Dopper en doen wij graag mee met de Dopper Wave."
- Ynzo van Zanten, Chief Evangelist Tony’s Chocolonely

‘’De makkelijkste manier om te voorkomen dat er plastic in de oceaan komt is om het niet te gebruiken’’
- Thomas Acda, cabaretier, acteur en zanger

Teken!

Je kan je nú aansluiten bij de Dopper Wave door de verklaring te ondertekenen. Daarmee zeg je definitief gedag tegen wegwerpwaterflessen en inspireer je anderen de verantwoordelijkheid te nemen om onze oceanen schoner te krijgen.

Ook aansluiten bij de Dopper Wave? Hier teken je de verklaring.

Partners die de verklaring al hebben getekend:

Ace & Tate

Alba Messa